KSP1 Tuotesuunnittelu
ja sen toteuttaminen alakoulussa


KSP1
MUINAISTULIEN YÖ – KÄSITYÖPROJEKTI ALAKOULUUN
Lypsyjakkara
sekä huovutettu istuinalusta
2.
DIDAKTISTA POHDINTAA
Ikäluokkaan
liittyvät tavoitteet ja sisällöt
Suunnitellessani
käsityötä, jossa yhdistyy sekä teknisen että tekstiilikäsityön
tekniikat ja materiaalit, pohdin ensinnäkin omia kiinnostuksen
kohteita ja haasteita, joita haluaisin toteuttaa. Samalla mietin
ryhmämme teemaa ja sopimiamme värejä ja esineitä, joista
muodostui kokonaisuus. Halusin tehdä jotakin puusta ja ja huovuttaa
villaa.Lopulta tuotteeksi muodostui lypsyjakkara sekä villasta
huovutettu istuinalusta. Näiden tavoitteiden sovittaminen
oppilastyöksi ja tietylle ikäryhmälle oli siinä määrin
haastavaa, että jakkaran tekemiseen vaadittavat tekniset taidot
olivat jopa yläkoululaisten taitojen tasolla. Ratkaisin asian,
sillä, että teettäisin työn kuudennen luokan valinnaiskurssilla,
jossa käytetään materiaalina sekä teknisen että tekstiilin
tekniikoita että materiaaleja.
Toinen
asia, mikä tuotteessa mietitytti, oli se, että kuinka pitkälle
meneviä ohjeita antaisin jakkarasta. Tarkoituksena on antaa
oppilaiden suunnitella itse annettujen reunaehtojen mukaan tietyistä
materiaaleista ja tietyillä tekniikoilla. Tässä kohdassa koin
haastavaksi yhdistelmän, mikä on opetusjakson tavoite, kun oma
lähtökohtani oli kiinnostuksen kohde ja materiaali. Jakson
tavoitteeksi muotuotui lypsyjakkara tuotteena sekä puu materiaalina.
Näistä lähtökohdista oppilas tutustuu tuotesuunnitteluun sekä
teoriassa (tutustutaan lypsyjakkaroihin, miten tuotteita esitellään
sekä kenelle tuote on tarkoitettu) sekä puun työstämiseen ja
erityisesta jakkaran erityistä huomiota vaativiin kohtiin kuten
liitoksiin sekä siihen, että tuote käytettävissä (se pysyy
pystyssä sekä kestää käyttöä).
Tekniikan
tavoitteet ja sisällöt
Tekniikan
kohdalta tärkeitä asiasisältöjä ovat tietysti tekniikan
opettaminen oppilaille. Ajattelin käyttää opetuksessa
mahdollisesti kuvia tuotteista sekä tuotteen valmistamisesta
videoilla. Keskustelu mahdollisista ongelmakohdista auttaisi tuotteen
suunnittelua sekä valmistamista.
Suunnittelun
toteuttaminen oppilailla
Toteuttaisin
tuotteen valmistamisen oppilailla erilaisin työmenetelmin. Kuten
edellisessä kappaleessa totesin opetuskuvien ja videoiden avulla
keskustelevamme tavoitteista, tuotteen tarkoituksesta, materiaalista
sekä valmistuksesta yhdessä ryhmänä. Tämän keskustelun aikana
saattaa nousta yhteisiä ideoita ja mahdollisesti yhteisiä ajatuksia
sekä työskentelypareja.
Työskentelyvaiheessa
oppilaat ovat jakautuneet pareihin sekä yksittäin. Opettaja
varmistaa, että oppilailla on suunnitelmat ja niiden toteuttaminen
hyvässä järjestyksessä on mahdollista. Kun työskentely
käynnistyy, opettaja käy kiertämässä ja auttaa pitämään yllä
sopivaa työtahtia sekä keskuteluttaa oppilaita siitä, miten he
etenevät työssään. Opettajana on vaikea määrittää tunti
tunnilta, mikä on työskentelytahti, koska sen oppilaat itse
pyrkivät arvioimaan sitä.
Mahdolliset
ongelmakohdat ja niiden ratkaiseminen
Jakkaran
työstämisessä tärkeitä vaiheta ovat alkusuunnittelu, motivointi
sekä oppilaiden kiinnostus työtä kohtaan. Jos ne eivät osu
kohdalleenn, joudutaan työn aikana tekemään uudelleen
suunnittelua. Se ei sinällään ole ongelma, mutta oppilas pääsee
helpommalla, jos alku osuu kohdalleen.
Työskentelyssä
voi ongelmakohtia tulla , jos oppilas arvioi työmäärän väärin,
jolloin hän helposti turhaantuu ja kokee ettei osaa. Puun kanssa
työskenteleminen onnistuu, jos miettii tarkat mitat ja palaset
etukäteen. Sahaamisessa, poraamisessa, puutappien liittämisessä
pitää olla tarkka ja rauhallinen. Jotta jakkara on käyttökelpoinen,
pitää liimaamisen jälkeen hioa jalat vielä tarkasti, jotta
jakkara ei heilu. Aina mittauksissa tulee pientä arviointivirheitä.
Huovuttamisessa
ongelmakohtia voivat olla villakuidun venyminen, jolloin istuinosa
saattaa olla vääränkokoinen. Omassa istuinosassa kävi näin,
mutta loppujen lopuksi se onkin kivan näköinen.
Eriyttäminen
ja integrointi
Jo
suunnitteluvaiheessa tehdään voidaan integroida, koska oppilaat
saavat itse päättää lopullisen työn suunnan omien kiinnostuksien
ja taitojensa pohjalta. Oppilaat voivat työskennellä pareittain,
jolloin he voivat jakaa työskentelyä.
Integrointia
tehdään yhdistämällä tekninen ja tekstiilityö.
3.OPETUSMATERIAALIT
1.Materiaalit
työvälineet:
saha, vasara, sähköporakone+8 mm:n puupora, puukko, taltta, ja
hiomapaperia sekä Erikeepperi-liimaa.
Materialit:
höylättyä mäntylautaa 4 mx 20x145mm, josta sahattiin 290x400mm
istuintaso, 250x290mm jalat sekä 280x72mm sivutuet. Puolihimmeää
vaaleanharmaata huonekalumaalia sekä 8mm:n liitostappeja.
Työvaiheet
1.
Sahaa jo valmiiksi mitatut palat tarkasti. (istuinosa 290x400mm,
jalat 2x 250x290mm, sivutuet 72x280mm)
2.
Istuinosan kaksi vierekkäistä palaa liitetään yhteen puutapeilla,
joille porataan paikat osien sivuille. Tapit liimataan ja palat
yhdistetään.
3.
Istuinosan nostoaukko valmistetaan poraamalla liitettyjen palojen
keskelle n. 20 cm reunasta poralla (n. 5 cm läpimitta) 10 cm päähän
reiät. Reikien välit sahataan irti, jolloin väliin saadaan
nostoaukko. Aukon reunat viilataan.
4.
Jalat sahataan irti. Jotta jaloista saadaan vinot, jalkojen yläpäästä
sahataan 40 mm kolmio. Jalkapalat liitetään yhteen puutapeilla.
130Mm korkeuteen sahataan 5cm poralla aukko, josta sahataan kolmio,
jolloin jalat ovat vinot myös sisäpuolelta.
5.
Istuinosan alle ja kiinni jalkoihin sijoitetaan tuet molemmille
puolin. Ne yhdistetään jalkoihin puutapeilla.
6.
Lopuksi varmistetaan, että jakkara on tukeva. Jalkoja hiotaan kunnes
jalat eivät heilu.
Virikekuvat
Malli
projektin tuotoksesta
4.
ITSEARVIOINTI OPINTOJAKSOSTA JA OMASTA TOTEUTUKSESTA
Opintojakso
on ollut opettavainen. Olen saanut uusia näkökulmia
käsityöopetukseen. Olen pitänyt käsityön opetusta usein
käsityötaitojen harjoitteluna eikä kokonaisena oppimistapahtuma.
On olemassa mahdollisuuksia , joiden avulla käsityön opiskelu on
vieläkin motivoivampaa ja tuotteista voidaan saada käytäntöön
sopivat, jolloin oppilaatkin löytävät niille oikean
käyttötarkoituksen.
Ryhmätyöskentely
on ollut haastavaa, koska olemme olleet fyysisesti kaukana
toisistamme, mutta olemme joutuneet pohdiskelemaan töitämme
kunnolla. Oman työn siirtäminen kouluun ei ole ollut
yksinkertaista. Siinä mietimme jokainen ryhmäläinen sekä
motivointia että toteutusta. Projekti on tuntunut pitkältä, mutta
ymmärrän ehkä hiukan paremmin käsityön opetuksen perusideaa, eli
mitä käsityö on.
Aloitin
tänä vuonna opettamaan molempia käsitöitä, mutta olen kokenut
sen vaikeaksi, enkä oikein löytänyt keinoja tai töitä toteuttaa
sitä. Opetussuunnitelmien mukaan koulussamme on tehty tiettyjä
töitä ja olen halunnut tehdä samoja töitä muiden opettajien
kanssa. Tästä lähtökohdasta ideoita ei ole oikein noussut. Näiden
opiskelujen myötä olen alkanut ajattelemaan, että voin muodostaa
ideoita ja töitä omista kiinnostuksen kohteista sekä oppilaiden
kiinnostuksesta lähtien. Varsinkin tekstiilityön suhteen olen ollut
epävarma, enkä ole uskaltanut luottaa omaan vaistoon. Tällä
hetkellä luottamus on suurempi omiin taitoihin ja ehkä ensi vuonna
uskaltaisin poiketa yhteisestä linjasta jossain määrin ja jopa
ehdottaa uusia ideoitakin muillekin.
Omaan
toteutukseen olen tyytyväinen ja siitä tuli melkein sellainen kuin
kuvittelinkin. Pienet epäonnistumiset tekivät työstä
persoonallisemman. Tarkoituksenani oli myös opetella tekemään
lypsyjakkara, nyt osaan tehdä sellaisen ja tarkoituksena on myös
siirtää tämä opetusjakso kouluun jossain muodossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti