perjantai 26. joulukuuta 2014

Lankatekniikoiden didaktinen tehtävä
Myboshi pipon virkkaaminen 4-luokkalaisille



Käsityöryhmän koko olisi hyvä olla pieni ja oppilaat ovat aikaisemmin vähintään tehneet virkkausta vähintään levynä. Motivoivana keinona käydään läpi Myboshi -tekijöiden taustaa ja näyttää videota virkkaustekniikasta.  


Käsitöiden opetussuunnitelmat (Perusopetuksen opetussuunnitelmat 2004, Rauman Virkkauksen aloittaminen:Normaalikoulun käsityön opetussuunnitelma). Peruskoulun opetussuunnitelman mukaan oppilas oppii käsitöissä tuottamaan omaan arkeensa tuotteita, käyttämään esteettistä silmää suunnittelussa ja samalla oppii käsityön perusteita. Kun tuotteen idea lähtee oppilailta, sille löytyy käyttötarkoitus omasta arjesta ja silloin oppilas osaa arvostaa omaa työtään. Virkatussa pipossa yhdistyy ops:sissakin mainittu modernin ja perinteisen käsityön merkitys.Oppilas voi suunnitella työtään annettujen rajojen sisällä (pipon värit, pipon pituus).

5. Kun ensimmäinen väri vaihtuu seuraavaan väriin, alkaa myös uusi vaihe työssä. Pipo ei enää levene tässä vaiheessa vaan virkataan kehää eteenpäin. Ainoastaan värin vaihdos aiheuttaa tarvetta opettajan apuun. Työ  lopetetaan, kun pipo on oppilaan mielestä sopivan mittainen. Tarkoitus on jättää pipo löysästi roikkumaan.

Kokonaisuuden tavoitteet
Käsityön nelikentän mukaiset tavoitteet myboshi pipon virkkaustyössä

Suunnittelun taidot: Oppilas opettelee tämän työn avulla suunnittelemaan omaan pipoonsa värit sekä mallin pituuden. 
Tiedot ja taidot: Oppilas yhdistää virkkauksen ajankohtaisiin muoti-ilmiöihin. Hän myös opettelee taidon tehdä vaatekappale.
Työskentelyn taidot: Työskentelyn suunnittelu, siisti työskentely, ohjeiden noudattaminen.

Kasvamisen taidot: Oppilaat joutuvat kohtaamaan tässä työssä omat kärsivällisyytensä rajat . Alussa he ovat innostuneita työstä ja odottavat kovasti sen valmistumista. Työn edetessä ja varsinkin ensimmäisillä kierroksilla, he huomaavat, että työ on jossain määrin haastavaa ja kuva valmiista tuotteesta alkaa haalistumaan. Tällöin itsensä motivointi on tärkeää.

Integrointi ja eriyttäminen
Tähän työhön voidaan yhdistää kuvataidetta, kulttuurista tietämystä sekä tuotesuunnittelua.
Vaikka tuotteessa on tärkeää jo hyvä taitotaso alkujaankin, mutta taitavimmat oppilaat pystyvät lisäämään työhön esimerkiksi fleece-vuorin. Halutessaan oppilas voi lisätä tupsun pipoon.
Osa oppilaista tarvitsee jatkuvaa tukea, jotta työ etenee. Ne, jotka kykenevät itsenäiseen työskentelyyn, voivat edetä omaan tahtiin eteenpäin. Siinä vaiheessa, kun työ on edennyt värin vaihtoon ja silmukoita ei tarvitse lisätä, voi pipon rinnalle ottaa toisen käsityön esimerkiksi ompelutyötä.










Lähteet:

Huovila, R. & Rautio, R.:Käsityö on väline oppia jotain aivan muuta.
http://teeitse.punomo.fi/document_viewer.php?timestamp=1410897005&filename=cat%2Fopetus%2Fdocuments%2Fnelikentta.pdf

  Perusopetuksen opetussuunnitelmat 2004, Rauman Virkkauksen          aloittaminen:Normaalikoulun käsityön opetussuunnitelma




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti