KSP2 Puuteknologia: Tuparilahja; ilmoitustaulu liimalevystä
Harjoitustyön eri vaiheet:
Suunnittelin liimalevystä seinälle ripustettavan ilmoitustaulun. Piirsin suunnitelmaan ensin mitat sahatavaksi.
Sahatut palat hiotin sopivan paksuisiksi ja porasin yhteenliitettäviin paloihin reiät puutappiliitoksia varten. Ilmoitustaulualustaa varten jyrsin yläjyrsimellä syvennetyn alueen taustapaneeliin. Jotta pystyinjyrsimään haluamani kokoisen alueen, tein ensin vanerista muotin kuviosahalla. Tällöin vaneri peitti taustapaneelin reuna, joita en halunnut jyrsiä. Jyrsityn alueen syvyyttä oli vaikeata arvioida, muuten kuin tarkistamalla työnjälkeä. Hioin sen vielä hiekkapaperilla siloiseksi.
Puutappiliitoksien tekemisen jälkeen suunnittelin jyrsitylle alueelle pehmusteen ilmoitusten kiinnittämiseksi. Laitoin säkkikangasta verhoiluksi ja sisälle vanhan istuintyynyn pehmikkeeksi. Pehmusteen reunoille koristeeksi laitoin pyörökepit. Ne antavat pehmusteelle myös ryhtiä.
Lasten ohjaus suunnitteluvaiheessa
Lasta kannattaa ohjata suunnitteluvaiheessa siihen suuntaan, että työ tulee omaan käyttöön tai jollekin tärkeälle ihmiselle lahjaksi. Tällöin lapsi kokee työn haasteelliset vaiheet motivoimmiksi ja kokee, että työ tulee tehdä huolella. Työn vaiheet on tärkeää esitellä etukäteen ja antaa myös mahdollisuus lapselle suunnitella työhön toteutettavia muutoksia, niin että hän itse pitää siitä.
Ongelmia työvaiheissa
Haastavimmat kohdat työssä olivat yläjyrsimen käyttäminen sekä tarkkuus puutappiliitosten sekä pehmusten tekemisessä. Jyrsimen käytössä haasteellista oli se, että työn etenemistä ei nähnyt jyrsittäessä. Siihen ratkaisuna koen yläjyrsimen käytön harjoittelun. Alakouluikäiselle laitteen käyttäminen on liian haastavaa.
Puutappiliitosten poraamisessa on harjoituksesta myös apua. Teipin käyttäminen poran terässä reiän syvyyden mittaamiseksi on hyvä apukeino. Samoin merkkausnastojen käyttäminen reikien kohtien merkkaamisessa.
Pehmusteiden kiinnittämisessä on syytä olla tarkka ja miettiä etukäteen, miten ne kiinnittää. Verhoilukankaan kulmien kiinnittäminen pehmusteeseen saattaisi olla hyvä keino. Myös pehmuste sinällään kannattaa olla tarpeeksi paksu ja tukeva. Tällöinn verhoilu pysyy tukevammin kiinni.
Työturvallisuus työskentelyn aikana
Oppilaille on hyvä aluksi tehdä selväksi työn vaiheet ja niissä tarvittavat suojavälineet. Työvaiheissa tarvittavat työvälineet tulee käydä yhdessä läpi ja organisoida työskentelytilanteet niin, että opettaja pystyy valvomaan vaarallisimpien työvälineiden käyttöä. Tässä työssä tarvittavat välineitä voisi tarvittaessa vaihtaa alakouluikäisille sopiviin välineisiin.
Integrointi muihin aineisiin
Ilmoitustaulun työstämisen voisi yhdistää kuvataiteeseen sekä äidinkieleen. Oppilas voisi suunnitella omaan huoneeseen tarvittavia huonekaluja tai sitten hän voisi suunnitella ilmoitustaulun viestimisen käyttöön. Miten muistilapuilla voisi kirjoittaa tarinan tai raportoida omaa elämäänsä esimerkiksi vanhemmilleen?
Puuntyöstötekniikoita työskentelyssä
Käytin työskentelyssä sirkkelillä sahaamista, tasohöylällä hiomista puulevyn ohentamiseksi, poraamista puutappiliitosten tekemiseksi, kuviosahalla sahaamista vanerimuotin tekemiseksi, yläjyrsimellä jyrsiminen upotukseksi pehmusteelle. Haastavinta näistä työvaiheista oli kuviasahan käyttäminen, koska en ollut aikaisemmin käyttänyt sitä ja ennen kuin työskentelyssä löytyi sopiva rytmi, sen käyttö tuntui huteralta. Yläjyrsin oli haastavaa sen vuoksi, että työskennellessä ei voinut nähdä työn etenemistä. Seuraava työ yläjyrsimellä olisi varmasti helpompi.
Työn sopivuus 5.-6.luokkalaisille
Ilmoitustaulu olisi sinällään sopiva alakoulun 5.-6.luokkalaisille, sillä työvaiheet ja työvälineet yläjyrsintä lukuunottamatta olisivat heille sopivia. Jättäisinkin yläjyrsimen kokonaan pois ja tekisin upotuksen joko taltalla tai emme tekeisi upotusta olleenkaan vaan liimaisimme pehmusteet suoraan taustapaneeliin.Työ innostaisi myös juuri omakohtaisuudellaan oppilaita (tytöt ja pojat).
Pintakäsittely
Käsittelin ilmoitustaulun pinnan huonekalumaalilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti