perjantai 26. joulukuuta 2014




KSP2: Soveltava tehtävä


Koulussa toteutettava puuteknologian sisältöihin liittyvä projekti.
Mäkiauton suunnittelu ja rakentaminen

Toteutus:


Mäkiauton rakentaminen lähti liikkeelle siitä, kun oppilaiden kanssa pohdimme teknisen käsityön sisältöjä ja käytännössä toteutettavia töitä. 5.luokan opetussisältöihin kuuluvassa puuteknologiassa kerrataan jo opittuja taitoja, mutta myös tärkeä oppimistilanne on ideoida tuote, jolle on oppilaan omassa elämässä käyttöä ja, josta he itse innostuvat ja motivoituvat työskentelemään pitkäjänteisestikin. Ryhmän koko oli pieni (10) ja oppilaat olivat oma luokkani, jolle opetin teknistä käsityötä jo viime vuonna, jolloin pystyin etukäteen arvioimaan heidän taitojaan tässä projektissa. Teimme mäkiautot ryhmätyönä.
Projekti eteni rauhallisesti.Etsin työohjeita ja vinkkejä ongelmakohtiin (ohjaus). Hankin valmiit rengassetit ja rakensimme rungon lankusta ja istuimet vanerista. Renkaat kiinnitettiin toisiinsa metalliakselilla, johon päälle kiinnitettiin lauta. Etuakseliin ruuvasimme keskelle lukkoruuvin, jotta renkaat voivat kääntyä puolelta toiselle. Ohjauslaitteeksi kiinnitimme tämän etuakselilaudan reunoihin narut.

Käsityön nelikenttä
Käsityön nelikentän neljä lohkoa: käsityön taidot, suunnittelun taidot, työskentelytaidot sekä kasvamisen taidot. Opettaja käyttää näitä taito-osaalueita arvioinnin ja tavoitteiden työkaluina.
Mäkiauton rakentamisprojektissa oppilas kasvattaa tietoja ja taitoja käsityössä. Mäkiauton rakentamisessa on vanhoja perinteitä. Jo nettiä selailemalla ja tutuiltakyselemällä voi nähdä, että monella ihmisellä on vähintään joku tuttu, joka on tehnyt mäkiauton. Kysellessäni oppilaiden ideoita työskentelyyn heidän ehdottaman mäkiauton idea lähti siitä, että he olivat kuulleet tai nähneet rakennettuja mäkiautoja. Ryhmätyönä tehty mäkiauto opettaa oppilaille perinteisiä käsityötaitoja ja toisaalta myös näkemään auton osana jo pitkääkin säilynyttä lasten perinteiden jatkumoa.
Tällöin oppilaiden kiinnostus ja innostus motivoi heitä suunnittelemaan ja rakentamaan autoa innokkaasti. Työ eteni lopulta kuitenkin aika rauhallisesti. Kaksoistunnin aikana saimme yleensä valmiiksi yhden osa-alueen, kuten rungon tai ohjauksen.
Työskentelytaidot sekä kasvamisen taidot kehittyivät ryhmätyössä. Tosin mäkiauton rakentaminen oli oppilaillekin uusi asia, joten opettajan ohjaus oli tarpeellista. Oppilaiden oma-aloitteellisuudessa on tietenkin eroja, joten osa ryhmistä vaati vieressä olevaa opettajaa ja toiset toimivat ohjeiden mukaan ensimmäisen tai toisen ohjauksen jälkeen.
Prosessin pituus oli suurin piirtein 2-3 kk ja sen lopuksi kokeilimme mäkiautoja. Autot kyllä toimivat, mutta suurin huolenaihe on, miten jaamme ryhmien autot jäsenten kesken (kuka niitä säilyttää?). Käytimme yhtä autoista myös kevätjuhlaesityksessä, jossa se toimi joulupukin ja tonttujen moottorikelkkana.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti