KSP2:
Soveltava tehtävä
Koulussa
toteutettava puuteknologian sisältöihin liittyvä projekti.
Mäkiauton
suunnittelu ja rakentaminen
Toteutus:
Mäkiauton
rakentaminen lähti liikkeelle siitä, kun oppilaiden kanssa pohdimme
teknisen käsityön sisältöjä ja käytännössä toteutettavia
töitä. 5.luokan opetussisältöihin kuuluvassa puuteknologiassa
kerrataan jo opittuja taitoja, mutta myös tärkeä oppimistilanne on
ideoida tuote, jolle on oppilaan omassa elämässä käyttöä ja,
josta he itse innostuvat ja motivoituvat työskentelemään
pitkäjänteisestikin. Ryhmän koko oli pieni (10) ja oppilaat olivat
oma luokkani, jolle opetin teknistä käsityötä jo viime vuonna,
jolloin pystyin etukäteen arvioimaan heidän taitojaan tässä
projektissa. Teimme mäkiautot ryhmätyönä.
Projekti
eteni rauhallisesti.Etsin työohjeita ja vinkkejä ongelmakohtiin
(ohjaus). Hankin valmiit rengassetit ja rakensimme rungon lankusta ja
istuimet vanerista. Renkaat kiinnitettiin toisiinsa metalliakselilla,
johon päälle kiinnitettiin lauta. Etuakseliin ruuvasimme keskelle
lukkoruuvin, jotta renkaat voivat kääntyä puolelta toiselle.
Ohjauslaitteeksi kiinnitimme tämän etuakselilaudan reunoihin narut.
Käsityön
nelikenttä
Käsityön
nelikentän neljä lohkoa: käsityön taidot, suunnittelun taidot,
työskentelytaidot sekä kasvamisen taidot. Opettaja käyttää
näitä taito-osaalueita arvioinnin ja tavoitteiden työkaluina.
Mäkiauton
rakentamisprojektissa oppilas kasvattaa tietoja ja taitoja
käsityössä. Mäkiauton rakentamisessa on vanhoja perinteitä. Jo
nettiä selailemalla ja tutuiltakyselemällä
voi nähdä, että monella ihmisellä on vähintään joku tuttu,
joka on tehnyt mäkiauton. Kysellessäni
oppilaiden ideoita työskentelyyn heidän ehdottaman mäkiauton idea
lähti siitä, että he olivat kuulleet tai nähneet rakennettuja
mäkiautoja. Ryhmätyönä tehty mäkiauto opettaa oppilaille
perinteisiä käsityötaitoja ja toisaalta myös näkemään auton
osana jo pitkääkin säilynyttä lasten perinteiden jatkumoa.
Tällöin
oppilaiden kiinnostus ja innostus motivoi heitä suunnittelemaan ja
rakentamaan
autoa innokkaasti. Työ eteni lopulta kuitenkin aika rauhallisesti.
Kaksoistunnin aikana saimme yleensä valmiiksi yhden osa-alueen,
kuten rungon tai ohjauksen.
Työskentelytaidot
sekä kasvamisen taidot kehittyivät ryhmätyössä. Tosin mäkiauton
rakentaminen oli oppilaillekin uusi asia, joten opettajan ohjaus oli
tarpeellista. Oppilaiden oma-aloitteellisuudessa on tietenkin eroja,
joten osa ryhmistä vaati vieressä olevaa opettajaa ja toiset
toimivat ohjeiden mukaan ensimmäisen tai toisen ohjauksen jälkeen.
Prosessin
pituus oli suurin piirtein 2-3 kk ja sen lopuksi kokeilimme
mäkiautoja. Autot kyllä toimivat, mutta suurin huolenaihe on, miten
jaamme ryhmien autot jäsenten kesken (kuka niitä säilyttää?).
Käytimme yhtä autoista myös kevätjuhlaesityksessä, jossa se
toimi joulupukin ja tonttujen moottorikelkkana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti